Suoni di una memoria frammentata. Repertori musicali ebraici in Italia

15-16 Febbraio 2024
Università Ca’ Foscari, Venezia

18 febbraio 2024

Lo scopo di questo convegno è discutere alcuni degli aspetti e dei problemi più importanti nello studio dei repertori musicali ebrei italiani, dai processi di formazione e sviluppo dei diversi rituali/minhagim attraverso il ruolo della musica nel modellare, preservare e trasmettere Identità ebraiche, ai vari significati e interpretazioni in questo contesto di “musica colta” in contrapposizione al materiale popolare o tradizionale, di musica “modernità” e “antichità”.

Il convegno segna i primi tre anni di vita del Thesaurus della musica ebraica italiana, un progetto che tenta di affrontare la frammentazione delle fonti per i repertori musicali ebrei italiani. Pur mantenendo un focus musicologico ed etnomusicologico, il convegno accoglie contributi con un approccio multidisciplinare.
Sounds of a Fragmented Memory
Jewish Musical Repertoires in Italy

Venice
15-16 February 2024
Ca’ Foscari University, Venice
18 February 2024
Ugo and Olga Levi Foundation, Venice

The aim of this conference is to discuss some of the most important aspects and problems in the study of Italian Jewish music repertoires, from the processes of formation and development of the different rituals/minhagim through the role of music in shaping, preserving, and transmitting Jewish identities, to the various meanings and understandings in this context of “learned music” as opposed to popular or traditional material, of music “modernity” and “antiquity”.
The conference marks the first three years of life of the Thesaurus of Italian Jewish Music, a project that is attempting to address the fragmentation of sources for Italian Jewish musical repertoires. While maintaining a musicological and ethnomusicological focus, the conference welcomes papers with a multidisciplinary approach.

Programma completo ita/eng in pdf

15 Febbraio
18 Febbraio